fredag 11 januari 2013

Sov nu för fan


Boken Sov nu för fan  av Adam Mansbach har rönt stor uppmärksamhet. Jag mer eller mindre snubblade över boken då jag var ute på stan i annat ärende. Jag kunde inte sluta skratta och nicka 'lite smått' igenkännande åt texten. Det är lugna fina textsnuttar på varje sida som avslutas med förälderns frustration över att barnet ändå inte somnar, och man kan verkligen inte sluta läsa, sluta skratta:

 Tigern kurar i den varma djungeln
Sparvern har slutat att pipa
Jag skiter i din nalle. Jag hämtar ingenting 
Sov nu för fan, och sluta lipa
Det är en genomtänkt bok som går framåt i handlingen på ett roligt sätt och igenkänningsfaktorn är hög rakt igenom för alla som någon gång försökt att få ett barn att somna i över en timma. En perfekt present till föräldrar och en bok att läsa på dessa kvällar som känns motiga (man kan kanske läsa sista meningen i huvudet).  

/Linda



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar