fredag 25 januari 2013

Världens bästa köttfärssås

Hej på er! 

Jag har inte försvunnit men vi har haft allt från kräksjuka till megaförkylningar som gått i ett. Tiden och orken har bara inte räckt till. Nu ska det bli lite nya tag och friskare tider, hoppas jag. Jag tänkte att vi skulle börja här på Alla vi barn med veckans recept, som passar barn såklart. Sådant där som barn slukar.

Först ut är en suverän köttfärssås som går hem hos alla, kanongod är den faktiskt, om jag får säga det själv. Det här receptet, som jag har ändrat lite i, vann Heinzs tävling om godaste köttfärssåsen 2012. Den blev också riktigt riktigt god, inte underligt alls att den vann. Om du går in på Heinz facebooksida så kan du just nu tävla med din köttfärssås om en weekend i Bologna.  

Du behöver

2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
500 g köttfärs
1 liten burk champinjoner
1 paket bacon
2 msk tomatpuré
3 msk balsamvinäger
1 burk krossade tomater
3 msk kalvfond
2 dl vatten
2 dl grädde
1 dl chilisås
4 msk smör
Salt, peppar

Gör så här

Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs lök och champinjoner i smör. Tillsätt köttfärsen och genomstek. Tillsätt tomatpuré, balsamvinäger, krossade tomater, kalvfond, grädde, chilisås, vatten. Koka långsamt och länge till köttfärsen får en lagom konsistens. Smaka av med salt och peppar. 

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar