tisdag 11 september 2012

En liten båt

Öppna förskolan är ett bra ställe. Inte nog med att barnen får busa och härja fritt utan det sjungs också under mer eller mindre ordnade former. En sång som jag aldrig hade hört förut men som direkt blev en favorit tack vare sångstunderna heter En liten båt. Den är underfundig och underhållande för både liten och stor. Tänk vad glad jag blev när jag märkte att En liten båt fanns med i Svenska barnvisor av Tina Ahlin. Vad jag inte visste var att Lennart Hellsing har skrivit texten, vilket inte förvånar mig nu i efterhand. Typiskt Hellsing-text.

Foto: Christian Saltas

Tyvärr finns inte den fjärde versen, som vi brukar sjunga på Öppna förskolan, med i Svenska barnvisor. Jag vet inte om den är original eller inte, men den gör liksom hela låten. Jag blir alltid öm i hjärtat och rösten spricker lite när jag sjunger de sista raderna för min son. Så här går texten (inklusive fjärde versen):

En liten båt av Lennart Hellsing 
En liten båt blir ofta våt om magen när det stänker. En liten båt blir ofta våt om magen när det stänker. Jag undrar vad den tänker?
Den tänker att i böljan blå det simmar små små fiskar. Den tänker att i böljan blå det simmar små små fiskar. Jag undrar vad de viskar?
De viskar att det finns en skatt långt ner på havets botten. De viskar att det finns en skatt långt ner på havets botten. Jag undrar vem som fått den?
Jo det var jag när jag fick dig, för du var lilla skatten. Jo det var jag när jag fick dig, för du var lilla skatten och jag blev glad som katten. 
Bild lånad från Google

 /Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar