lördag 1 september 2012

En musikalisk guldskatt

Tina Ahlin, känd från TV-program som Så ska det låta, har grottat ner sig i den svenska barnviseskatten och resultatet sitter jag nu med i min hand, sångboken Svenska barnvisor utgiven på bokförlaget Max Ström.

Bild lånad från Tina Ahlins hemsida


Detta är dock inte vilken sångbok som helst där du lite småfalskt försöker nynna på en melodi du knappt minns. Å nej, Tina Ahlin har nämligen använt sina musikaliska talanger och spelat in komp till samtliga låtar. Genom en snabb knapptryckning på bokens ljudmodul spelas de 50 barnvisorna upp med ett proffsigt piano- och munspelskomp av självaste Ahlin.





Jag blev mycket positiv överraskad av Svenska barnvisor. Urvalet av låtar är blandat med både nytt och gammalt, illustrationerna av Jessica Kurki lyfter fram sångtexterna på ett bra sätt och framför allt är det lätt att sjunga med eftersom Ahlin kompar dig och ditt barn i er skönsång. Jag gillar också att det finns med noter och ackord för de som själva vill spela, även om Tina Ahlin sköter det alldeles utmärkt åt dig. 



Lite kritik har jag trots allt. Jag saknar verser på några av visorna som till exempel Ekkor´n satt i granen där endast en av två verser finns med. Vissa låtar är också lite väl korta och hade gärna fått gå i repris. Men detta är petitesser i sammanhanget. Faktum kvarstår att Tina Ahlin har samlat 50 barnvisor som du vill sjunga om och om igen tillsammans med ditt barn. Det barnen ironiskt nog verkar uppskatta mest, trots din skönsång, är att trycka på knapparna på ljudmodulen, men sånt är livet.

"De här visorna är verkligen en guldskatt för både stort och litet hjärta" skriver Tina Ahlin i förordet till Svenska barnvisor och jag håller med. En musikalisk guldskatt.

/Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar