onsdag 12 september 2012

Gonattvisor - Lilla Barnkammarboken


I helgen hittade jag en Barnkammarbok på rea på Åhléns i Sickla. Istället för 159 kr så betalade jag 129 kr. Den kommer med en CD med några av sångerna i boken. Jag har fått för mig att det vore så mysigt att efter kvällsboken avsluta med att sätta på en CD med gonattvisor.

Boken har ett mindre format än de vanliga barnkammarböckerna. Den innehåller 26 gonattvisor och 12 av dessa finns på medföljande CDn. Jag blev tyvärr något besviken. Det är förvisso flera mycket kända gonattvisor i speciellt boken som t ex John Blund, Sov du lilla videung och Trollmors vaggvisa. Dock är majoriteten av visorna helt okända, exempelvis Vi har en tulta med ögon blå, Sussilussa, Kaprifol och Vaggvisa för liten grön banan. Jag känner iallafall inte igen dem. På  CDn är få av de kända gonattvisorna med och de kända har poppats upp, t ex Blinka lilla stjärna och Tryggare kan ingen vara, och är snarare uppiggande än sövande. 

Vi kommer lyssna då och då, vi kommer sjunga med i bokens visor, men min jakt på den ultimata boken och CD skivan med gonattvisor går vidare. 

Ni som har den, vad tycker ni om den? Eller har ni kanske tips på den där CDn och boken med gonattvisor som knockar alla andra?

Urvalet till Lilla Barnkammarboken - Gonattvisor har gjorts av Lotta Bergqvist och Annika Lundeberg. Barnkammarböckerna ges ut av Bonnier Carlsen

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar