tisdag 25 september 2012

Skratta lagom! sa pappa Åberg - Alfons är här igen

Nu är äntligen en ny bok med Alfons här: Skratta lagom! sa pappa Åberg av Gunilla Bergström. Den handlar om att bli osams och konsekvenserna av konflikten. Pappa Åberg spelar sin vanliga trygga roll och visar hur man löser konflikter utan våld. Jag har tyvärr inte läst boken, men är nyfiken på den!

Vi har två Alfons böcker här hemma och de har vi verkligen närapå slitit ut. Min dotter är väldigt förtjust i Alfons och jag också. Det är verkligen inte alltid en bok går hem hos både barn och förälder, men med Alfons är det så. Jag är så förtjust i Alfons lugna, ocoola  pappa som lufsar runt i sina tofflor.





Vi har Alfons och hemlige Mållgan leker. Det är nog en bok som vänder sig främst till 2-3 åringar. Den har flikar som man drar upp på varje sida och då dyker Hemlige Mållgan upp. Men faktum är att Annie har älskat den här boken från det att hon fick den på sin 3 årsdag tills nu då hon är 4½. Hon tycker fortfarande om att dra upp flikarna och hon kan boken utantill.


Vi har även underbara God natt, Alfons Åberg. Hög igenkänningsfaktor för föräldrar till barn i åldern 3-4 utlovas i denna klassiker. Pappan visar prov på stor uthållighet och ett hav av tålamod då Alfons inte kan somna. Retrofärgerna, illustrationerna av Bergström, den indirekta humorn och igen-känningsfaktorn gör God natt, Alfons Åberg till en stor favorit hos oss. Vilka är era favoriter? Eller finns det någon Alfons som ni tycker sådär om, eller är är det någon som absolut inte kan med Alfons?


/Linda



2 kommentarer:

  1. Vi gillar Alfons men just den senaste boken är lite märklig kan jag tycka. Läs vad vi tycker på http://lillabus.wordpress.com/

    SvaraRadera
  2. Oj, är det så? Jag går in och läser direkt. Tack för kommentar.

    SvaraRadera