lördag 29 december 2012

Pekböcker á la Alfons

Nu är Ebbe stolt ägare av två stycken Alfonspekböcker. Den ena heter Vad Alfons gör och är utgiven av Kärnan och den andra, som han fick i julklapp, heter Alfons tycker om och är utgiven på rabén&sjögren. Det har ju varit ett riktigt Alfons-år i år eftersom Alfons firar 40 år. Grattis!

Vad Alfons gör (Kärnan) går definitivt hem hos Ebbe. Han tycker om att bläddra i den. För mig är den dock inte riktigt en favorit. Bilderna faller mig inte helt i smaken men framför allt verkar boken vara lite av en snabbproduktion. På en av uppslagen har texten hamnat fel, vilket kanske inte är hela världen men tyder på att det nog gått lite för fort innan tryck. Nedan ser du hur båten har blivit både en båt och en bil.



Det är väl som sagt inte hela världen, men det känns lite slarvigt. Jag kan tänka mig att man ville få ut boken under 2012 som en del av 40-årsfirandet och därför fick kvalitén stryka lite på foten.

Den andra boken, Alfons tycker om (rabén&sjögren), har Ebbe inte hunnit bläddra så mycket i än men jag gillar den. 1990 kom första upplagan så boken har några år på nacken. Jag är mycket förtjust i illustrationerna i Alfons tycker om där några är klassiska teckningar och andra mer av collagekaraktär.








Alfons tycker om har text och bild av Gunilla Bergström medan Vad Alfons gör endast är utformad i samarbete med originalförfattaren Bergström. Detta skulle också kunna vara en förklaring till kvalitetsskillnaden mellan böckerna.

Har du ett barn som älskar Alfons, eller om du själv gör det, kan du absolut köpa båda böckerna. Men vill du välja en Alfons-pekbok vill jag i så fall rekommendera Alfons tycker om (rabén&sjögren), framför allt på grund av de fina illustrationerna.

/Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar