söndag 30 december 2012

Bilen säger brum

Ebbe fick en riktig toppenbok i julklapp, Bilen säger brum, av Lotta Olsson och Charlotte Ramel utgiven på BonnierCarlsen. Jag älskar pekböcker med rim och som även har humor, vilket denna pekbok har.

I mitt absoluta favorituppslag i boken går rimmet så här:
"Traktorn säger Putt, putt, putt.  
Rumpan säger Prutt, prutt, prutt."
Barnsligt och roligt tycker jag.

Pekböcker med rim och ramsor blir roligare att läsa tycker jag och jag märker att Ebbe lyssnar mer uppmärksamt och kan hålla fokus längre. En annan pekbok med ramsa som verkligen är en hit här hemma är Vad ska vi göra? med den klassiska Lennart Hellsing-ramsan. Ebbe kan nu nästan hela ramsan och pekar på rätt kroppsdel när de två busiga barnen i ramsan biter i kungens öra, knäcker nötter på hans fötter och allt vad de hittar på. Här kan du läsa vad jag tidigare skrivit om den boken.

Men tillbaka till Bilen säger brum. Gillar du och ditt barn pekböcker med lite humor är denna bok ett tips.


/Moa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar