måndag 15 oktober 2012

Ebbes rum

Jag och min sambo har under ett halvårs tid fixat med Ebbes rum och nu äntligen börjar det likna något. Vi ville att det skulle bli ett lekfullt rum med mycket färger och gärna med en retrokänsla och jag tycker faktiskt att vi har lyckats helt okej. Allt är inte på plats än och det saknas fortfarande lite saker för att rummet ska kännas komplett men det börjar ta sig.

Vid sängen har vi satt upp uggleklistermärken som är anpassade för att klistras fast direkt på väggen. Här hänger också hans hand- och fotavtryck som vi gjorde på Öppna förskolan när Ebbe var sju månader. Bredvid sängen står de mest nödvändiga prylarna, nattlampan och extranapparna. Alltid bra att ha nära till hands. På rummets stora vita vägg har vi smackat upp ramar med tyger, foton, bilder och såklart en ABC-plansch. Just denna otroligt fina ABC-plansch är faktiskt designad av en gammal elev (jag är ju lärare) som nu är grafisk designer. Hon heter Lina Forsgren och är mycket duktig. Planschen går att beställa på hennes hemsida och kostar sisådär 350 kr.

Ebbes rum är tyvärr ganska mörkt eftersom det enda fönstret vetter mot norr och utanför växer stora träd som skuggar. Därför valde vi vita, tunna gardiner som släpper in mycket ljus. Vimplarna i alla himlens färger livar upp fönstret och gör rummet lite festligare. På fönstret har vi också satt dit fönsterklistermärken i form av ballonger och flygande barn. Jag hittade dessa på Panduro och gillar dem starkt.

Vi har försökt att inte lägga så mycket pengar på rummet, vilket har underlättats av att mina föräldrar har sparat många av mina gamla möbler och leksaker. I över tjugo år har min gamla mickispis, dockvagn, docksäng och pysselbord stått i förråd och samlat damm. Dessa har nu fått en renässans och passar jättebra in i Ebbes rum. Jag hade även tur och hittade en gammal snurrtelefon och resväska som någon övergivit. Efter en ordentlig rengöring har telefonen blivit en underhållande leksak och resväskan en perfekt förvaring.

Det är faktiskt riktigt roligt att hänga i Ebbes rum. Vi spelar musik på CD-spelaren, bygger med Duplo, dansar, ringer några samtal, lagar lite mat, river bland mjukisdjuren, bäddar ned dockorna och så klart läser en god bok då och då. När vi tröttnar är det bara att lämna allt för det gör ju inget om det är lite stökigt. Då är det ju bara som det ska vara när man lekt och haft roligt.
 
Den fina gungzebran är en present från Ebbes gammelmoster. Än är han lite för liten för den men om ett tag kan jag tänka mig att den kommer bli en favorit. 

/Moa







1 kommentar:

  1. Ebbes rum är verkligen jättefint och lockar fram leklusten.
    Härliga varma färger! Ser fram emot att få tillbringa
    många stunder där med er!!

    SvaraRadera