tisdag 2 oktober 2012

Bland älvor och genustroll i Mattisskogen

Häromdagen befann jag mig i en affär som bland annat säljer böcker. Jag tog en sväng bland barnböckerna för att botanisera lite. På hyllan för 6-9 år står en massa färgglada böcker på rad. Härligt!

Men när jag stannar upp och kikar lite noggrannare på omslagen blir jag konfunderad. Bredvid Astrid Lindgrens klassiker Pippi Långstrump och Ronja Rövardotter står en bokserie om älvor. Jag har inte läst någon av böckerna om älvorna. De kanske är jättebra, det vet inte jag. Det är dock inte innehållet som är det intressanta i detta sammanhang utan bilderna på omslagen. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man måste ha omslag med tjejer i kort kjol i lite halvutmanande poser på böcker som riktar sig till 6-åringar. Sex år! Bredvid böckerna om Julia - julälvan och Cornelia - kompisälvan står som sagt Ronja Rövardotter och trots att även denna bok har en flicka på omslaget kunde bilderna inte skicka mer olika signaler. Kolla själva!



Det som gör mig lite extra sorgsen är hur tydligt böckerna om älvorna riktar sig till tjejer och bara till tjejer. Inga killar här inte! Tack och lov har böckerna om Ronja och Pippi inte könsspecifika omslag utan ger ett intryck av bra böcker med coola och starka tjejer i huvudrollen som ALLA får och kan läsa, även killar.

/Moa







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar